niedziela, 11 listopada 2012

Klasy 6 ZAIMKI

Dziś o zaimkach słów kilka :)


Czym są zaimki???
Zaimki są częścią mowy i zastępują np. rzeczownik lub przymiotnik bez dokładnego ich nazywania. Ich rodzaje znajdują się w tabeli poniżej:



OSOBOWE
PL
DOPEŁNIENIOWE
PL
DZIERŻAWCZE PRZYMIOTNE
PL
DZIERŻAWCZE RZECZOWNE
PL
I
ja
Me
mi, mnie, mną
My
mój, moja, moje
Mine
mój, moja, moje
You
ty
You
ciebie, tobie, tobą
Your
twój, twoja, twoje
Yours
twój, twoja, twoje
He
on
Him
jego, go, nim
His
jego
His
jego
She
ona
Her
jej, ją, nią
Her
jej
Hers
jej
It
ono,to
It
jego, jej
Its
jego,jej
Its
jego,jej
We
my
Us
nas, nam, nami
Our
nasz, nasza, nasze
Ours
nasz, nasza, nasze
You
wy
You
was, wam, wami
Your
wasz, wasza, wasze
Yours
wasz, wasza, wasze
They
oni,one
Them
ich, im, nimi
Their
ich
Theirs
ich
 Na POCZĄTKU zadania!!!
Zastępują rzeczowniki - KTO? CO?
Występują ZA CZASOWNIKIEM (za wyjątkiem BYĆ!!!)
Odpowiadają na pytania:
Komu? Kogo? Z Kim? O Kim?
Występują PO czasowniku BYĆ ale ZAWSZE za nimi jest RZECZOWNIK
Czyj? Czyja? Czyje?
Zwykle NA KOŃCU ZDANIA po czasowniku BYĆ i NIGDY nie łączą się z RZECZOWNIKIEM
Czyj? Czyja? Czyje?
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz