poniedziałek, 27 lutego 2012

kLASY 6 - ZAGADNIENIE NA OCENĘ CELUJĄCĄ (SPR. PRZYMIOTNIKI)

To warto wiedzieć o czasownikach modalnych:

-    mają jedną i tą samą formę we wszystkich osobach, liczbach i czasach;
-    pytania tworzymy przez inwersję (ZAMIANA MIEJSCAMI PODMIOTU Z ORZECZENIEM), a przeczenia przez dodanie formy not / n’t do czasownika modalnego;
-    występują tylko w czasie teraźniejszym, ale nie bezpośrednio po sobie (dla czasu przeszłego są specjalne konstrukcje);
-    czasowniki występujące po nich maja formę bezokolicznika (CZYLI NIE MA KOŃCÓWEK)

-    są wyjątki:) jak HAVE TO!!!

CAN móc, potrafić, umieć

-    formy tej używamy, aby wyrazić:
-    umiejętności: I can’t play the piano.
-    propozycje: I can help you.
-    pozwolenia: You can use my perfume tonight.
-    możliwości: In Sydney you can see magnificent opera buildings.



ZD. OZNAMJUJĄCE:   I can dance.
PYTANIE:                      Can I dance?  [inwersja we własnej osobie:]    
PRZECZENIE:               I can't dance


COULD mógł, mógłby; forma przeszła od CAN

-    formy tej używamy, aby wyrazić:
-    umiejętności w czasie przeszłym: I could dance well when I was ten.
-    prawdopodobieństwa: I could become a journalist.
-    pozwolenia w czasie przeszłym: I could meet my boyfriend in my aunt’s cafe when I was seventeen.
-    możliwości: It couldn’t be their dog.




ZD. OZNAMJUJĄCE:   You could buy a BMW.
PYTANIE:                      Could you open a window?  [inwersja we własnej osobie:]    
PRZECZENIE:               She couldn't kill her sister.

MAY móc, można

-    formy tej używamy, aby wyrazić:
-    pozwolenie: May I open the window?
-    obecną lub przyszłą możliwość: This cream may be good for your complexion.




ZD. OZNAMJUJĄCE:   He may take the test.
PYTANIE:                      May I go to my room?  [inwersja]    
PRZECZENIE:               You may not listen to music    [uwaga!!! NIE MA SKRÓTU!!!]


MIGHT mógłby, mogłaby

-    formy tej używamy, aby wyrazić:
-    sugestię: You might study a bit.
-    możliwość w teraźniejszości lub przyszłości: I might see you on Monday.
-    prawdopodobieństwo czegoś: You might live much longer than you expect.


ZD. OZNAMJUJĄCE:   It might snow today.
PYTANIE:                      Might Adam ask me for a date?  [inwersja]    
PRZECZENIE:               I mightn't play tomorrow

UWAGA!!! MAY JEST BARDZIEJ PRAWDOPODOBNE NIŻ MIGHT

czyli:
I may have 3 kids oraz I might have 3 kids - znaczy, że prawdopodobieństwo posiadania akurat 3ki dzieci jest WIĘKSZE, gdy użyjemy konstrukcji MAY!!!

MUST musieć, muszę

-    formy tej używamy, aby wyrazić:
-    konieczność, przymus który dyktowany jest z wewnątrz: I must do it for her.

- MUSZĘ, BO CHCĘ!!!
ZDANIA TYLKO OZNAJMUJĄCE!!!!!  np. I must see Tom, I like him so much!

HAVE TO musieć

Ten czasownik modalny wyraża konieczność narzuconą z zewnątrz (You have to do your homework every day.).  I have to study for a test.

- MUSZĘ, bo mi KAŻĄ!!!
U W A G A  NA  PYTANIA  I  PRZECZENIA ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! 
ZD. OZN:   I have to study for a test   /  She has to study for a test  (3 os HAS TO)
PYT:   Do you have to work? /  Does he have to stay at home?  [pyt: DO / DOES]
PRZECZ:   We don't have to eat vegetables  /  Ola doesn't have to wear a uniform.

MUSTN’T nie wolno

Forma ta nie jest zaprzeczeniem must, lecz używając jej wskazujemy, że coś jest zabronione, czegoś nie wolno robić:
You mustn’t park in this area. -    TYLKO W FORMIE PRZECZĄCEJ !!!!!

SHOULD powinien (zrobić)

-    formy tej używamy, aby udzielić porady lub wyrazić nasz stosunek do obowiązku, powinności: You should apologize her. You shouldn’t disturb him.




ZD. OZNAMJUJĄCE:   You should visit your friends.
PYTANIE:                      Should I tell her your secret?  [inwersja we własnej osobie:]    
PRZECZENIE:               He shouldn't eat chocolate.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz